Gratis SEO 2017 – Tips og tricks

Gratis SEO 2017 – Tips og tricks

Du starter med at købe et domæne. Kan du få fat i et velbesøgt domæne, er det en god fordel.

Du skal få installeret er Https certifikat med det samme. Https er krypteret sikkerhed som efterhånden bruges over alt. Er det ikke en butik, er det stadig lige meget med et certifikat, men som butik er det efterhånden noget du ikke kan komme forbi.

Skal du handle med cykler skal det helst have ordet cykler i domænet.  Det kunne f.eks. være dame-cykler.dk eller noget lignende. Du kan selvfølgelig også gøre ligesom a24.dk, bilka.dk, br.dk eller mange andre domæner som ikke har nogen direkte mening. Men du skal tænke på at de fleste havde butikken først, og så var det derfor de kørte videre med navnet. Ikke den anden vej rundt.

Du skal ind bag hjemmesiden og sætte det her op.

Når du laver din hjemmeside skal du have title tag, meta title og meta beskrivelse.

Title tag: <title>Her står titlen</title>
Bruges af de fleste søgemaskiner til at vurdere din side efter. Dit bedste søgeord skal stå først eller de ordsammensætninger du skal findes på. Her er det billige cykler.
<title>Billige cykler – Køb i dag og få et godt tilbud – Fri fragt</title>

Titlen er en H1 som er den stærkeste overskrift. Der må kun være en <H1> overskrift </H1>
H2, H3 og de andre overskrifter må der godt være flere af.

Meta title: <meta name=”titel” content=” Billige cykler – Køb i dag og få et godt tilbud – Fri fragt”> (ikke vigtig mere. De fleste søgemaskiner bruger Title tag i stedet.

Meta beskrivelse: <meta name=”description” content=” A24 cykelbutikken – Cykelbutik Ølstykke – Find en billig cykel online på vores hjemmeside, og book en gratis prøvetur hos a24 Ølstykke.“/> Hvis du ikke udfylder her, så henter Google selv noget tekst fra din hjemmeside.

Husk at lave en side der er mobilvenlig, og ikke bliver ulæselig på f.eks. en mobiltelefon. (Responsivt design)

Dit indhold skal være godt skrevet. Google læser med, og en god tekst får folk til at læse den. Tekstens længde er med til at bestemme hvor højt og hurtigt du kommer op i toppen på en søgning i Google. En tekst som er optimal er ca. 1800 ord lang, men da det nok er svært på de fleste sider, siger man at jo længere jo bedre, og helst over 300 ord. Tekst der kan læses uden at scrolle har lidt større værdi. (Above the fold) er den tekst der først vises når en webside vises i en browser første gang uden at scrolle eller andet.

Din forside er den vigtigste, men resten af siderne er også vigtige. Derfor skal du altid tænke i søgeord hele vejen rundt. Når du laver en underside skal dit søgeord være med. https://dame-cykler.dk/cykler til børn/.

Cykler til børn, er altså det du vil findes på. Det er meget vigtigt at være opmærksom på det hele tiden, og også på undersider skal du bruge dine metatekster. Og meget tekst. Mange kalder deres undersider for numre, men det går altså ikke. Laver du en cykelshop, er det vigtigt at varer oprettes på samme måde. Varens navn skal f.eks. være SCO cykel med 7 gear til børn. Det siges at producenten skal være først og derefter dit primære søgeord.

Når du opretter varer er det godt at lave links til dine andre sider/varer. Du skal ikke linke til tilsvarende varer, men til varer som kunden måske vil have gavn af at kigge på. Mange cykler sælges uden pedaler, så et forslag til pedaler kunne være en god idé. Hvis et link ligger i underkategorier hedder det deep-linking.

Byg stærke links.

Det bedste for din SEO er at få en masse stærke links ind til din side. Det er det der giver mest, når alt det andet er på plads. Du behøver ikke at købe dig til det, men det er selvfølgelig nemmest. Hvis Google ser det, bliver du straffet, men holder du dig fra udenlandske linkpakker, er du nogenlunde sikker på kvalitet. Ser noget for godt ud til at være sandt, så er det det nok også. Hvis dit indhold er godt nok, så får du automatisk links til din side.

Skal du selv skaffe links, så start med de forskellige sider hvor du som firma vil ligge. Krak, de Gule Sider og lignende steder. Kommer du ikke på med et link så ring til dem. Er du interessant så lad de forskellige aviser og blade linke til dig, eller lav selv artikler som aviserne synes er spændende. Måske linker de tilbage til dig.

Trustpilot, Ratepanel, Politiken, Microsoft, Google+, Facebook, Youtube, Instagram og mange andre steder hvor du kan få et link. Kun fantasien sætter grænser. Du får ikke så meget ud af et NOfollow link som et follow. NO follow siger at der ikke er adgang for Google. Der er mange blogs der har NOfollow, da de ikke altid har styr på hvad de linker til gennem folks kommentarer.

Også sidens loadtid er blevet en af de ting som giver dig bedre karakter hos Google. Altså hvis din side er hurtig. Lidt teknisk, men hvis et Javascript og nogle CSS filer skal indlæses før siden loader, kan der gå dyrebar tid. Sådan nogle filer kan du med fordel rykke ned i bunden der hvor de kan loade, efter din sides indhold er indlæst. Billeder tager også tid hvis de er for store i forhold til hvad de skal bruges til.

Brug cache hvis det er muligt for at spare tid.

Det er så nemt at kopiere indhold fra egne eller andres sider, men den går altså ikke. Du må ikke oprette to sider med samme indhold. Det er såkaldt dublicate content, og det hader Google. Det gælder med både det interne og kopier af andre fremmede sider. Det er NO-GO, og du vil blive straffet for det når det opdages af Google.

Dublicate content opstår mange gange fordi man laver printervenlige sider eller fordi man glemmer at der ikke må være ”https” og ”http” som begge er aktive eller ”www.butik” og ”.butik” som samtidig er aktive.

Men det klares nemt med en .htaccess, hvis shoppen eller hjemmesiden er en https-side:

#Rewrite everything to https
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} !=on
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

Hvis du vil ind i top 10 på google, er der nogle ting du ikke kan gøre så meget ved. Det kan din dyrt købte webmaster heller ikke gøre så meget ved. Det er statistikker der tæller. Der er mange som spørger hvornår en side ranker.

Ved at tage og undersøge forskellige gamle sider, kan du se historikken bag deres tur til de gode resultater. Ahref har lavet en ret stor undersøgelse der kan hjælpe på vores opfattelse af ranking på Google. Alle hjemmesider kan ikke sammenlignes, da der er stor forskel på hvor meget de gider lave selv.

Hvis du tager fat i de sider som ligger TOP 10 på Google, er der rigtig mange af dem der har ligget der i mindst 2 år før de er røget på TOP 10.  I.flg Ahref er der 5,7 % der hurtigt gik fra ingenting til den før omtalte topplacering mellem de 10 første på side 1.

95 % kunne ikke klare turen op på de gode pladser. Og så drejer det sig om 2 millioner sider. De sider som ryger op med gennemsnitsfart bruger op til 182 dage. Det er kun “low” volumen søgeord som kommer på plads i løbet af de første 182 dage, og dem der ikke klarer sig så godt som de 5,7 % tager meget længere tid.

Den mest heldige, men også rimelige tid, vil være omkring 6 måneder. Men husk at det også er meget leg med tal. A24.dk kom lyn hurtigt op på nogle få søgeord. Nogle var promoveret via andre sider, men de fleste var bare almindeligt hårdt arbejde.

For at hjælpe Google skal du have en Sitemap.XML, som viser når du ændrer noget på din hjemmeside. Googles robot har ikke så meget tid på hver side, så den vil gerne have hjælp. Normalt bliver dine sider set alligevel, men der kan godt gå længere tid. Har du sider som du ikke vil have indexeret af søgemaskinerne kan du lave dig en robots.TXT. Det er for øvrigt også den man bruger til at vise hen på din Sitemap.XML.

Fav.icon er det lille billede du ser i browseren. Det har ikke den store SEO-værdi, men det skal da være der alligevel. 🙂

Døde links ødelægger din SEO, så sørg for at sende videre til et aktivt link eller slet det. Brug evt 301-redirect som viser at det er permanemt.

Billeder skal have ALT tekster. Det blev oprindeligt opfundet til at se hvad der var på siden, hvis men havde slået billeder fra. Dengang kostede det penge at bruge internettet, og tiden var dyr på sit telefonmodem. Derfor skrev man alternative tekster, så folk alligevel kunne se hvad de gik glip af. I dag bruges det mest til SEO, for Google ser jo kun billedet hvis der ikke er en tekst. Så giv dine billeder en tekst.

Google Analytics viser dig statistik og Google Tools viser dig hvem der linker og her kan du få din robot.TXT registreret og du kan fortælle hvilken version din hjemmeside skal vises i. Med eller uden www og http eller https.

 

Skriv et svar