Start af cykel-webbutik eller anden type butik på nettet – Faldgruber eller succes.

Jeg skal starte cykel-webbutik eller en anden butik, men hvad skal på plads først.

Du skal starte med at føle efter om du gider bruge tid på det, og alle de slag du vil få undervejs. Jeg vil anbefale at som minimum har prøvet at arbejde ude i byen før du starter for dig selv. Det er en meget dårlig ide at gå i byen hver week-end og date hver anden dag. Det bliver der ikke tid til i den første tid. Det er hårdt arbejde, og din familie skal være med fra starten. Det berør ikke kun dig selv.

Nogle få iværksættere har lavet noget unikt, og har haft succes fra dag et. Også med cykler. Men det er ikke særlig mange der bare kan skubbe en webbutik i gang og leve af det fra dag et. Jeg har selv haft mange gode idéer om en gode muligheder. Store sko, vi får jo større og større fødder når vi bliver højere, og der er ikke mange der kan tilbyde et stort og interessant udvalg. Du kan sikkert allerede se hvor meget du kan sælge.

Jeg har været gennem muligheden om at få en butik der sælger el og vvs, for det er jeg specialist i, men desværre kender jeg ham der sørger for salg og dropshipping i virksomheden, hvor jeg havde planlagt at købe mine varer. Og han er en klaphat. Ja undskyld… Jeg har også prøvet at sælge stearinlys, og fik en rigtig god aftale, men desværre brændte fabrikken, og så gik der for lang tid.

Nå men nu har du forhåbentlig baglandet i orden med familien og du har en god idé. Det er kun dig selv der kan afgøre om du kan lave en webshop ud fra det, og om der er plads i vrimlen af onlinebutikker.

Jeg selv var ansat som cykelhandler og stod for webshoppen. Chefen havde opgivet den lidt, for der var alt for meget arbejde, og hvis interessen ikke er så stor for internettet og SEO, så koster det for mange penge at drive den selv. Jeg har været webmaster for nogle år siden og har også arbejdet i Urania Cykler, så min baggrund var ligesom klar til at føre webshoppen videre. Da jeg også har arbejdet meget med lager, logistik og besværlige kunder i telefon, ved skranken og i returafdelingen, var jeg næsten selvskrevet som den der skulle holde shoppen kørende.

Min chef var dengang i tyverne og havde det sprog som børn bruger i skolen, og dagen startede altid med et spil bordfodbold, sindssyg høj musik og en high five. Jeg var på det tidspunkt lige blevet 50 år, så mit fokus var nok lidt mere roligt. Chefen var en flink og meget omgængelig fyr med store armbevægelser, fest og glade dage. Vores revisorer blev gråhårede og var meget sure at se på.

Men for lige at komme tilbage på sporet et øjeblik.

Du skal have mange hatte på for at være selvstændig med en webshop. Har du mange penge, kan du spare nogle af hattene, men skal du selv lave det hele, er der meget du skal være klar over før du starter. For selv om du er dygtig, er der altid faldgrupper og det kan i sidste ende betyde succes eller ikke.

Som shopejer skal du først lade dig registrere hos skat for at få et CVR-nummer. Nogle vil måske sige noget andet da der er en bagatelgrænse for hvor meget du kan tjene før du skal betale moms. Men jeg siger bare at du ikke kan få noget igennem uden et CVR-nummer. CVR-nummeret åbner mange døre. Skal du importere fra lande uden for EU skal du have det krydset af når du får dit CVR-nummer. Du kan altid spørge på CVR. De er søde og rare.

Jeg anbefaler på det kraftigste at du ikke starter noget op hvis du ikke har penge på din konto. Du får brug for mange penge undervejs.

Køb et domænenavn som svarer til det du skal sælge. SKOfabrikken.dk eller noget andet. Få lavet et webhotel hvor det er muligt at lægge din nye shop.

Det er så nu, at folk er meget forskellige i deres opfattelse af, om du skal have den ene shopløsning eller den anden. Det er nærmest religiøst for nogen. Jeg har Prestashop, for det er nu en gang det jeg kender fra tidligere. Prestashop er lidt tung, så den skal ligge et sted hvor deres servere kan følge med. Mit webhotel er hos UnoEuro i skrivende stund. Det fungerer rimeligt, men der plads til forbedringer.

Du har nu dit bagland i orden.
Du har været i arbejde ude i byen.
Du har en god idé.
Du har penge i banken.
Du har CVR-nummer (og importbevis).

Nu skal du bygge en webshop eller få nogen til at hjælpe dig. Laver du det selv får du brug for programmører nogle gange undervejs. Det er dyrt men mange gange nødvendigt for at alting virker. Sørg for at din webbutik er unik og har et fedt design. Det giver dig bedre omsætning og det er meget dyrt at starte forfra bagefter. Shoppen skal tilpasses dansk moms og de forskellige mails der sendes ud, skal have et fornuftigt sprog og en god opsætning.

Der er rigtig meget at tage fat på før det hele spiller. Der må ikke være fejl, og alle varer skal lægges ind med lange flotte tekster, og der skal laves billeder til det hele. Måske har leverandøren billeder, men du er bedst tjent med at lave dine egne billeder. De skal bare være professionelle. Dine egne billeder er bedre for SEO, men det kommer vi tilbage til.

I shoppen skal du have en betalingsløsning for at kunne modtage kort. Mange starter med en gratis løsning med PayPal og senere bliver de klogere og finder noget andet. Paypal er god i udlandet, men er en dårlig løsning i Danmark. Få en betalingsløsning med Clearhaus gennem E-Pay, så er du godt kørende inden for en uge til en meget lille pris. Og det virker til alle de kort du kender i dag. Dankort (Visa), Mastercard, Forbrugsforeningen (tilkøb) og MobilePay (Tilkøb) samt andre kort. Nets (Teller) er en dyr løsning, men det virker.

Posten kan klares på mange måder. Du kan selv indlevere GLS og PostNord i henholdsvis pakkeshop og Føtex, eller du kan lave en ordning hvor de henter dine pakker på din adresse. Alternativt kan du bruge Pakkelabels.dk som kan hjælpe med en masse løsninger som Dao, UPS, Danske Fragtmænd osv.

Nu kan du så krydse din betalingsløsning af.
Du kan også krydse transporten af pakker af.

Når du er selvstændig kan du have en fordel af at have en erhvervskonto til dine pengesager. Det er ikke lovpligtigt, men bankerne er meget strikse med at få dig som kunde. Hvis du bliver godkendt. Men der er altid en der ude. Bankerne vil jo bare tjene penge og passe på at du ikke selv bruger af deres penge. Sådan set helt OK.

Nu mangler du bare leverandører til dine varer. Dropshipping er en god ven i starten. Det vil sige at din leverandør sender direkte til din kunde, uden at du selv skal have varerne på lager. Hvis du starter hjemme i stuen, så kan de være en klar fordel. Måske kan du bestille hjem når der er købt en vare i din shop, hvis din leveringstid er lang nok. Men det bliver bare hurtigt dobbelt porto for alting. Porto er vildt dyrt.

Men tilbage til hattene.

Du skal være indkøber, sælger, grafiker, SEO mand, programmør, lagermand, kontormand, du må ikke lave stavefejl, du skal have forstand på billeder, og så er du chef. Du skal være god i telefonen, god til kunder, sælgere, brokkere, folk der spørger, problemløser, forsendelse og så skal du kunne lave et momsregnskab.

Du skal have overskud og overblik over det hele. Du kan ikke blive syg eller holde ferie i længere tid. Du skal måske arbejde 18-20 timer op med jul og der skal lægges nye varer ind og slettes dem der udgår.

Det er nu du læser videre eller stopper helt. Jeg fortsatte og tænkte at det jo nok skal gå. Hvad kan gå galt? Og så døde min webshop i flere dage. Jeg havde lige søsat reklamer med koder til shoppen som kun skulle vare nogle få dage. Der kan hele tiden komme noget på tværs, men heldigvis kan man betale sig fra noget af det hvis webshoppen bliver en succes.

Jeg har fået mange gode timer hvor alt kører på skinner. Heldigvis er der ikke problemer hele tiden, og hvis bare nogle få ting kommer på plads, behøver folk heller ikke at ringe eller skrive hele tiden. I stedet for at sige at kunderne er åndsvage fordi de alle brokker sig over det samme, så er det da nemmere at få det fikset. Så er alle glade, og man sparer tid på at skrive det samme til alle sammen. Det bruger jeg meget selv.

Hvis jeg kan spare tid på at lave en guide, så er det det jeg gør. Folk gider heller ikke brokke sig hele tiden, men er der noget som er åbenlyst dumt, så går der helt selvsving i den. Det giver næsten en rød klud foran tyr effekt.

Hvis du er den type der kommer godt afsted med dine gode idéer, så er din webbutik næsten allerede kørende, og det eneste du mangler er kunderne. Kunderne kommer kun hvis du kan findes på Google, og du kan med fordel begynde at læse om SEO. Uden SEO kommer din butik ikke på i søgeresultaterne, eller endnu værre, du vises på side 72. Så det er vigtigt med god SEO. Skal du købe hjælp så skal du som minimum sikre dig at du ikke bliver slettet når du stopper samarbejdet bureauet. Mange bruger deres egne sider til henvisning af links.

Hvis du sætter dig ind i SEO, har du meget nemmere ved at gennemskue svindlere og folk der prøver at tjene en skilling ved noget useriøst hjælp til optimering. På din shop skal du også som minimum sørge for at dine Metakoder er i orden og dine Title Tags.

Jeg vil anbefale at du får en konto til hver af de forskellige ting:

Google+ som firmaside og konto. Den vises i lokale søgninger.
Facebook. Som ansigtet ud af til og som reklamesøjle.
Instagram og Linkedinn samt andre i samme genre.

Du bør have Google Search Console,  Google My Business og Google Analytics.

Google Search Console giver dig mulighed for at se hvilke af  dine sider der mest populære og hvem der linker til dig. Det kan en masse mere, men det tager vi en anden gang.

Google My Business er din mulighed for at præsentere dit firma i Google. Du kan få dit firma vist øverst i lokale søgninger, ligesom hvis du havde betalt for det.

Kampagner kan køres med indstillinger der kan bruges af Google Analytics for at se hvor trafikken kommer fra og hvor din indtjening kommer fra.

Men held og lykke med din nye shop.

Se også: Find dine varer nemt og hurtigt – Logistik til din webshop.

Se også: Gratis SEO 2017 – Tips og tricks.

 

4 tanker om "Start af cykel-webbutik eller anden type butik på nettet – Faldgruber eller succes."

  1. Jeg tænker på at starte min egen butik på nettet. Så jeg vil sige tak fordi du gør det så nemt at gennemskue den første del af projektet. Det er jo altid bedre at vide lidt i forvejen. Giv den endelig gas med flere indlæg. Det er sindsygt interessant.

  2. Et par tip herfra:
    Undersøg markedet før du går i gang. Hvem er dine konkurrenter? Hvor stærke er de SEO mæssigt? Hvad koster det at annoncere? Hvor stor søgning er der på det du vil sælge?
    Få priser hjem så du kan beregne hvad du ca. kan tjene pr. salg. Vurdér så om det er realistisk at lave en forretning ud af det.

    1. Hej Nicolai
      Der har du jo fat i noget. Selvfølgelig er det noget der skal med. Jeg var ansat i samme branche før, så for mig var det bare en selvfølge. Men du har ret, det er en del af overvejelserne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *